måndag, december 08, 2008

Min msn chatt nu för tiden....

SysterSusan säger:
Men du har ju hoppat över en del........Hur beräknas medellivslängden på fråga 4. Vad är skillnaden mellan OR och POR på fråga 7. Exempel på fråga 6.
SysterSusan säger:
Få inte ont i magen nu............
Kurskompis säger:
det står ingenstans hur medellivslängden beräknas..
Kurskompis säger:
jag skrev om O*R och POR.. och exemplet på fråga 6??.. *går och kollar igen
Kurskompis säger:
Positiv oddskvot är ett mått på hur mycket en hälsofrämjande åtgärd ökar sannolikheten för att vara frisk. Oddskvoten är ett mått på vilka odds för att bli sjuk som föreligger i en specifik grupp.
SysterSusan säger:
Är oddskvoten OR?
Kurskompis säger:
är det oklart om vad skillnaden är?
Kurskompis säger:
ja
SysterSusan säger:
då är det glasklart
Kurskompis säger:
jag är ledsen men jag har lusläst boken det står inte en rad om hur medellivslängden beräknas.. jag vet inte om jag vågar fabulera
SysterSusan säger:
nej det ska du inte göra
Kurskompis säger:
jag kan ge mig på en kvalificerad gissning men det kommer ändå vara en ren gissning
Kurskompis säger:
ska fundera ut nått exempel på fråga 6
Kurskompis säger:
har du fortfarande kvar boken?
SysterSusan säger:
vilken?
Kurskompis säger:
epidemiologi
SysterSusan säger:
ja den har jag köpt
SysterSusan säger:
global health ska jag skicka ikväll.....ska åter imorgon
SysterSusan säger:
har knappt tittat i den.........
Kurskompis säger:
RR och AR finns på sid 78-79
SysterSusan säger:
epidemiologi?
SysterSusan säger:
urge!!!!!!!
Kurskompis säger:
meddellivslängd finns på sid 43
Kurskompis säger:
ja epidemiologi
Kurskompis säger:
Relativ risk används för att beskriva orsakssamband
Kurskompis säger:
Atributrisk Används för att undersöka hur stor betydelse vissa hälsofrämjande åtgärder kan ha.
SysterSusan säger:
jag blir helt knäpp, fattar fanken inte vad som står............som om det vore grekiska
Kurskompis säger:
*ler* vad är det som är oklart?
SysterSusan säger:
allt
SysterSusan säger:
det är språket helt enkelt......
SysterSusan säger:
jag kan inte ge något exempel.
SysterSusan säger:
försöker tänka på t ex fråga 6
Kurskompis säger:
varför tror du att jag inte har nått där.. ddet är ursvårt att hitta på ett
SysterSusan säger:
kolla början på ditt svar fråga 6, verkar lite konstig ordföljd.........
Kurskompis säger:
ska vara punkt efter något
Kurskompis säger:
stor bokstav på Man
SysterSusan säger:
men meningen som börjar på Man förstår jag inte..
Kurskompis säger:
att absolut risk är samma som kumultiv incidens?
Kurskompis säger:
kumulativ
Kurskompis säger:
ex.. en grupp rökare undersöks för antalet fall lungcancer
SysterSusan säger:
ok, komman där då kanske.
Kurskompis säger:
den absoluta risken för att drabbas om man röker delas med den absoluta risken för att drabbas av lungcancer om man inte röker
Kurskompis säger:
förstår du nu?
SysterSusan säger:
men varifrån får vi siffrorna?
SysterSusan säger:
känner mej tom i bollen minst sagt...............
Kurskompis säger:
vilka siffror?
Kurskompis säger:
jag är rätt trött i huvet själv
SysterSusan säger:
siffror i procent eller?
SysterSusan säger:
när fanken ska vi räkna ut det där??? Vad har vi för nytta av det? OK, vi ska kunna granska
Kurskompis säger:
ja absolut risk uttrycks i procent
Kurskompis säger:
jag håller med dig.. jag har inte en aning om vad vi ska ha rapparkaljan till men det är vad som står i boken
SysterSusan säger:
vi slipper väl då det här på tentan då i alla fall?
Kurskompis säger:
jag hoppas då det med hela min själ
SysterSusan säger:
rökning o lungcancer är då ditt exempel
SysterSusan säger:
jag tar alkohol och alkoholism
Kurskompis säger:
nja.. jo. det stämer nog.. det var ju bra att ajg fick ett exempel.. jag hade nog inte kunnat ta det ur luften om jag inte pratat med dig
SysterSusan säger:
men det måste ju vara svårt urskilja VILKA hälsofrämjande åtgärder. Det måste ju vara över tid, alla åtgärder som var just då, för att jämföra med senare tid och de åtgärderna.
Kurskompis säger:
absolut risk är ett mått på risken att få en viss sjukdom eller ohälsa under en begränsad tid
SysterSusan säger:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=3189
Kurskompis säger:
gah!!!!
SysterSusan säger:

Kurskompis säger:
för mycket vetenskapligt språk så här sent på kvällen
SysterSusan säger:
men ändå kul se ett exempel om än jag inte kan säga att jag förstår det där CI och (RR 13,2; 95 procents CI 4,9–35,3).

GAH!