onsdag, september 07, 2016

Rabarbervin

Rabarbervin:

6 kilo Socker

7 kilo Rabarber i bitar(cirka 5 centimeter stora)

1 påse jäst/näring(vet ej hur mycket det är i den)

Cirka 20 liter vatten

Rör ut hälften av sockret i 5 liter kokhett vatten. (Jag använder jäshink)

Blanda ner rabarberna, fyll på med resten av vattnet(kallt) och häll i jästen. Sätt på locket och låt jäs i ca 1 vecka. Sila ifrån rabarberna och tillsätt resten av sockret och fyll på med ytterligare vatten till en totalmängd av 20 liter. Skaka lite för att få igång jäsningen. Låt jäsa i cirka 3 veckor eller tills jäsningen slutat (minst 2 minuter mellan varje bubbla).

Tappa om till annat kärl utan bottensatsen och tillsätt jässtopp/citronsyra och skaka ur all kolsyra.(Jag skakar 2 gånger/dag då tar det cirka 5 dagar)

Tillsätt klarningsmedel(kiselsol) och sedan gelatin.

Skaka kraftigt mellan påsarna!

Ställ vinet svalt och låt klarna tar allt mellan 3 dagar-1½ vecka.

Tappa om till flaskor eller bag-in-box.

KLART!

2 kommentarer:

Kivic sa...

Jag gör ett försök på receptet as we speak:)

kalle sa...

jag har gjort alt de där men mitt vin vill inte klarna ska jag ha i mer klarnings medel Hälsningar Kalle