måndag, oktober 03, 2016

Svarta trattisar!



Har torkat trattkantareller i ugn då svamptorken varit överfull. De blev svarta men jag kan inte tänka mig att de blev brända då temperaturen var under 50 grader. Smakar inte heller bränt men nu har jag kastat dem i alla fall då jag har rätt gott om svamp nu. Googlade runt lite och hittade lite olika förklaringar och tips i olika forum. 

Tydligen blir trattkantareller svarta av för häftig torkning. De får inte börja "svettas", för då blir de svarta. Någon hade gjort det misstaget och även provat att tillaga dem. Jodå, de gick att äta. Någon liten smakförsämring var det.


Någon beskrev att en del exemplar blir faktiskt svarta och svampiga vid "normal torkning" och att de brukade kasseras. 

I ytterligare ett forum sades det att det inte finns någon anledning torka i ugn. Att långsam lufttorkning på vanligt tidningspapper är det bästa bara man vänder dem då och då. Då blir smaken också den bästa.

Nä nu ska jag helt sluta torka i ugn. När svamptorken är full blir det tidningar! 

Inga kommentarer: