torsdag, april 30, 2009

Sköna vår - eller??!!!!!!!!!

Nu är det illa...hittar inte underlaget till stomi, diabetes och inkontinensvårduppgifterna! Enligt studiehandledningen ska vi ha fått uppgifterna av respektive föreläsare. Jag missade i och för sig en del pga mitt dygn på Sunderbyns sjukhus. Tycks också minnas att något skulle läggas ut på Fronter, men t ex diabetesmappen är helt tom! Sitter just nu och försöker få ordning på allt som ska göras och får bara mer och mer ont i magen och huvudet. Det här går inte. På måndag börjar jag min praktik i hemsjukvård som är hela maj, minst 30 timmar i veckan. Första veckan i juni ska vi skriva farmakologitentan som är STOR! Flera stora tjocka böcker att förstå och lära in, samt lagar och författningar. Bara det vore mer än nog!
Dessutom ska vi göra uppgifterna i Diabetes, Stomi och inkontinens och ha examinationsseminarium på det också första veckan i juni. Tre olika uppgifter och seminarier alltså, inte ihop till ett. Antal böcker och anteckningar som ska läsas och bearbetas till de olika ämnena är också en hel del! Dessutom ska vi skriva en uppsats om smärta och till den måste vi läsa flera böcker om smärta, leta och bearbeta engelska artiklar som ska vävas in i det. Också den uppsatsen ska redovisas i ett examinationsseminarium första veckan i juni. Därföre ska vi naturligtvis ha skrivit hela rapporten och skickat in den. Det är inte klokt! Eller hur! Och allt detta samtidigt som praktiken! Och nej - det är långt ifrån klart än....Vi ska planera och hålla i en hemtjänstgrupp och lära ut något som har med sår att göra. Planeringen ska förstås skrivas ner ordentligt, refererat till vetenskaplig litteratur och vävas samman. En hel del måste läsas för att skriva ner planeringen på ett visst sätt. Sedan ska jag ju rent praktiskt utföra det också och måste ju då läsa ett antal böcker och anteckningar och artiklar om sår och använda mig av pedagogiken som jag förstås också måste läsa på. Dessutom ska vi redovisa idèplan/projektplan i Kvalitets- och förbättringsarbete inom hemsjukvård. Där har jag gjort själva projektplanen men nu ska jag ta kontakt med enhetschefen och informera om studieuppgiften samt diskutera lämplig målgrupp för min redovisning.Det ska personal inom vårdcentralen jag gör min praktik på. Jag ska planera, genomföra och utvärdera min redovisning och använda mig av mina "pedagogiska kunskaper" vid mitt framförande. Syftet med studieuppgiften är att jag ska "delge och inspirera mina medarbetare till förbättrings- och kvalitetsarbete inom hemsjukvården".
Utöver detta ska vi ha vägledning via nätet där vi ska berätta om en svår situation och stötta varandra. Allt? Nej, nej, Examinationen i kursen innefattas av två moment; bedömning av yrkeskompetens samt en individuell uppsats. Redan första vecka på praktiken ska jag välja en person, som lever med svår sjukdom och vårdas i hemmet. Jag skall utgå ifrån denna persons kontext.
· Använda fallstudiemetodik i mitt praktiska upplägg av arbetet. En fallstudie är en undersökning av en specifik företeelse, förslagsvis en händelse, en person, ett skeende eller en social grupp (Merriam, 1994).
· Beskriva personens situation utifrån fallstudiemetodik, se Polit och Beck (2008).
· De datainsamlingsmetoder som ska användas är intervjuer och deltagande observationer i hemmet, se Polit och Beck (2008). Det innebär att jag skall beskriva personens omvårdnadsbehov baserat på den datainsamling som jag utför.
· Jag ska göra en bedömning av vilka behov som redan är tillfredställda i den förutsättning för vård i hemmet som existerar, och vad som kan förbättras.
· Baserat på den bedömningen/analysen väljer jag en intervention, som jag genomför och utvärderar. Den valda interventionen ska vara relevant i sammanhanget och utgå från forskningsbaserad kunskap. Vilket innebär att jag måste hitta stöd i forskningsartiklar och kurslitteratur för vad jag gör.
· Jag ska avsluta uppsatsen med en kritisk reflektion enlig följande:
- Betydelsen av min intervention
- För ett handlingsetiskt och dygdetiskt resonemang med utgång från den intervention som utförts i det aktuella sammanhanget
- Risker som finns i denna situation utifrån patient och närståendes perspektiv
- Ledarskap och samverkan
- Lagar och författningar

Och allt detta i maj månad samtidigt med praktiken. DESSUTOM ska vi skriva projektplan och ha projektplansseminarium inför D-uppsatsen i maj månad. OCH så har jag en omtenta i maj GGGGGGAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH