torsdag, oktober 25, 2018

Forskning förklarar varför jag tappar tråden på eftermiddagarna!


Och inte är det för att jag syr för hand. Nej alla dessa trådar eller bollar som man förväntas hålla i luften hela tiden.....det går ju inte alls längre...

Och nu visar studier som de gjort i Finland  på mätbara effekter i hjärnan efter en utmattningsdepression. Bland annat reagerar hjärnan snabbare på bakgrundsprat med negativt tonfall, till exempel en ilsken röst, samtidigt som uppmärksamheten borde vara helt inriktad på arbetsuppgiften. 
Den studien är den första av flera. I senare studier ser forskarna vad som händer när försökspersonerna får arbeta med två slag av uppgifter som kräver uppmärksamhet, koncentration och minnesförmåga, jämfört med kontrollgruppen.
I den första handlar det om att växla fram och tillbaka mellan olika uppgifter. Det är uppgifter som liknar sådant som de gör i arbetsvardagen och handlar om att sortera jämna-ojämna siffror och fördela bokstäver på konsonanter och vokaler.
– Så länge man bara gör det ena eller det andra är det mycket enkelt. Men när man skiftar blir man betydligt långsammare direkt efter byte av uppgift, och detta är ett vanligt fenomen. Vi är intresserade av att få veta om utbrändhet gör att det blir ännu svårare att byta uppgifter, säger Laura Sokka. Vi mäter reaktionstid och antal fel, men också hur hjärnan reagerar på bytena.

Det är detta jag kallar ställtid. Ställtiden är så mycket längre nu för tiden. Och direkt man blir avbruten måste man ställa om igen. Och när det händer femte gången på mindre än en timme så har jag ju känt mig misslyckad fem gånger så sjätte gången får jag "psykbryt" som jag så fint kallar det. 
Den andra arbetsuppgiften handlar om att pröva arbetsminnet. Kraven ökar under arbetets gång, när det gäller att uppdatera och bearbeta information, och sen sätter vi in störande ljud som distraherar.

Ha ha ha! Som om det vore en vanlig arbetsdag! 

Inga kommentarer: